Električno kolo – nasveti pred nakupom!
Zanimiv podatek je, da Nizozemska letno proda več e-koles kot klasičnih cestnih koles.
E-kolesa niso novost. Obstajajo že desetletja. Mnogim je e-kolo danes enako pomembno kot avtomobil, vsaj glede na pogostost uporabe.
Prvo patentirano električno kolo je bilo narejeno že leta 1895, ki ga je registriral izumitelj Ogden Bolton. Bolton dejansko ni izdelal ali prodal nobenega od svojih koles.
Presenetljivo pa je, da je zasnova iz leta 1895 še vedno zelo podobna sodobnim električnim kolesom.
Dejstvo je, da vam bo električno kolo lahko v pomoč, glede na različne situacije:
- Če radi kolesarite v službo, vendar morate prispeti na delovno mesto sveži in spočiti.
- Če želite večino svojih potovanj opraviti s kolesom, vendar se ne želite kondicijsko utruditi.
- Premagovanje daljših razdalj, ki jih drugače ne bi zmogli.
- Spopadanje z strmimi klanci.
- Enostavnejša vožnja po mestu.
Električna kolesa so še vedno kolesa, ki vam nudijo dodatno pomoč oziroma asistenco med vožnjo.
Med pisanjem tega članka sem se vsakodnevno že vozila iz Škofljice v Ljubljano in zgodila se je izjemna stvar.
Prvič!
Nisem bila ˝utrujena˝.
Drugič!
….
Gneča, ki je vsakodnevno prisotna na tej relaciji me ni ovirala (pogosto sem prehitela tudi avto).
Naše ulice so namreč namenjene avtomobilom.
Pešci in kolesarji pa so pogosto pozabljeni.
E-kolesa lahko odprejo veliko novih možnosti kolesarjenja, zlasti za ljudi z različnimi sposobnostmi.
…
Čeprav so prednosti očitne, se nam pogosto postavlja vprašanje – kakšno e-kolo kupiti?
Napredna tehnologija, ki jo dandanes uporabljajo, lahko posameznika zmede pri postopku nakupa električnega kolesa.
Če berete ta članek boste zagotovo dobili odgovor na vprašanje, katero električno kolo kupiti.
Opredelili bomo tudi terminologijo, kot je:
- Navor
- Vatne ure
- Motor srednjega pogona
Če iščete nasvet o nakupu e-kolesa, ste prišli na pravo mesto.
Odgovor je DA!
Zakaj?
Bolj enostavno kolesarjenje.
Če ste nekdo, ki je starejši ali ste pod stresom zaradi obremenitev kolesarjenja vas razdalje ne bodo ovirale. Zato se boste bolj pogosto usedli na kolo in vozili do cilja.
Večja verjetnost bo, da boste opustili avto za obiske v mesto ali pot v trgovino, še posebej če se na tej poti ne boste spotili ali bili pod stresom.
Če mislite, da bodo e-kolesa vzela vso zabavo kolesarjenja se motite!
Študija kognitivnih in psiholoških učinkov kolesarjenja na prostem je našla enake rezultate za električna in tradicionalna kolesa.
Cilj električnega kolesa je:
- večja trajnost
- bolj pogosta uporaba kolesa kot avtomobila.
Ker postajajo naša mesta vse bolj »zabasana«, se nekatera podjetja za dostavo obračajo na e-kolesa.
Vendar pa ne zamenjujte električnih koles z motorji.
Električni motor in baterija ne zdržita tako dolgo kot bencinski motor.
Vendar pa so e-kolesa boljša za planet Zemlja, saj med vožnjo ne proizvajajo škodljivih izpušnih plinov.
Motor je nameščen na zadnjem pestu, baterija je nameščena na sredini okvirja.
Sedaj se zagotovo sprašujete kakšen pesto in kakšen motor?
Če k temu dodamo še ampere in volte smo pri nakupu e-kolesa lahko totalno izgubljeni.
…
Ker nočemo prehitevati z člankom se bomo najprej pogovorili o osnovah.
Vsa električna kolesa imajo motor in baterijo. Motor zagotavlja moč oz. pomoč med kolesarjenjem.
Ta pomoč je tista, ki vam olajša vrtenje pedal.
Nekatere znamke pomoč navajajo kot odstotek pomoči (običajno nekje med 50% in 300 %), druge pa samo kot moč.
Čeprav je moč asistence med kolesarjenjem pomembna, ne smemo zanemariti dejstva, da več pomoči kot boste prejeli, manjši doseg boste imeli.
Kaj pravi zakon o e-kolesih?
Zakon ne opredeljuje e-kolesa kot motorna vozila ampak kot vozilo, namenjeno vožnji po cesti z močjo lastnega motorja.
Zakonsko je e-kolo lahko samo tisto kolo, ki na javnih cestah ne presega hitrosti 25 km/h in nazivno moč 250 W.
Navor
Na kratko je to tisto, kar ustvari pospešek, ki ga občutite, ko začnete vrteti pedala.
Navor je podatek, ki se najpogosteje uporablja pri moči motorja na kolesu. Z znanstvenega vidika je navor rotacijska sila okoli osi. V tem primeru je rotacijska moč motorja tista, ki se uporablja za pomoč kolesarju na zadnjem kolesu.
To je verjetno najpomembnejši element električnega kolesa in o tem bomo več govorili, ko se bomo posvetili vrstam motorja.
Vatna ura
Vatna ura je zmogljivost baterije električnih koles.
Na primer: kolo z baterijo 250 Wh bo delovalo eno uro, če motor konstantno porablja 250 W.
Vrste e-koles
Delitev e-koles je zelo široka zato se bomo osredotočili na najpogostejše vrste električnih koles.
Sem spadajo gorska kolesa za brezpotja (e-MTB) in cestna kolesa za mestno uporabo.
Vsako e-kolo ne glede na vrsto, uporablja izraze, o katerih smo pravkar razpravljali.
Ker so nekateri izrazi zelo različni, da blestijo pri svojih posebnostih se lahko, po domače rečeno, »zafrknete«.
Kolesa za brezpotja (MTB)
Tovrstna kolesa običajno uporabljajo sisteme z višjim navorom, kar je še posebej pomembno za vožnjo izven poti, zlasti po strmih in tehničnih vzponih.
Z baterijo in motorjem lahko gorsko električno kolo učinkovito deluje kot, tako imenovano dvigalo oz. povečevalec pospeška, kar omogoča dostop do višjih klancev z manj napora.
Cestna kolesa (tudi treking e-kolesa)
Tovrstna kolesa pomagajo pri povečanem pospešku med vožnjo. Prav tako vam bodo vsi asistenčni sistemi omogočili, da se boste vozili dlje, z manj truda.
To je tudi razlog, da se boste manj prepotili, kot pri običajnem kolesu.
Če sta pri električnem cestnem kolesu moč in asistenca ključnega pomena sta pri e-kolesu za brezpotja (MTB) bolj pomembna doseg in teža (nižja teža). Še posebej, če ne želite, da kolo opravi vse delo za vas na hribih.
Če boste imeli jasno predstavo o tem, kaj želite od kolesa, bo postopek nakupa veliko lažji.
E-kolesa in lokacija motorji
Lokacija motorja na kolesu ni tako pomembna, ker pa vpliva na občutek kolesa, ko ga vozite, jo je vredno upoštevati.
Obstajata dve različni vrsti motorjev:
- Sredinski motor
- Motor v pestu sprednjega ali zadnjega kolesa
Kaj pomeni srednji pogon na e-kolesu?
Kolesa s srednjim pogonom so videti bolj zajetno in imajo več koristi, ker je večina teže nizko in v središču kolesa.
To vrsto običajno najdemo na zmogljivih kolesih, saj nizko
pozicioniranje motorja in baterijske enote izboljša stabilnost in vodljivost
kolesa.
Kaj pomeni srednji pogon na e-kolesu?
Kolesa s srednjim pogonom so videti bolj zajetno in imajo več koristi, ker je večina teže nizko in v središču kolesa.
To vrsto običajno najdemo na zmogljivih kolesih, saj nizko pozicioniranje motorja in baterijske enote izboljša stabilnost in vodljivost kolesa.
Druga prednost je, da ti motorji delujejo v “sinergiji” z zobniki na kolesu, kar poveča splošno učinkovitost. Vendar to ne pomeni, da so sredinski motorji edina dobra možnost in so po navadi nekoliko dražja kolesa.
Kaj pomeni pogon v pestu?
To pomeni, da je motor nameščen v pestu sprednjega ali zadnjega dela kolesa. Kolo, ki ima nameščen motor je kolo »normalnega videza” ker sta motor in baterija manj izpostavljena.
Motorji, ki so nameščeni v pestu sprednjega dela kolesa je veliko lažje namestiti in servisirati, ker na sprednjem kolesu nimamo prestav.
Če je motor spredaj imamo lahko občutek, kot da je celotna teža kolesa neenakomerno porazdeljena, kar v celoti ne drži. Ko se vozite vaše telo dodatno obremeni zadnji del kolesa in je razmerje skoraj enako.
Motorji, ki so nameščeni v pestu zadnjega kolesa (za
zobniki) imajo večjo moč kot motorji na sprednjem pestu in zagotavljajo bolj
naraven občutek pri vožnji. Vendar jih je nekoliko težje servisirati in
dodajajo nekoliko več dodatne teže na zadnje kolo.
Najpogostejši proizvajalci motornih sistemov in baterij vseh vrst za električna kolesa so podjetja Bosch, Bafang, Shimano in PROMOVEC.
Senzorji za prenos moči
Kako želite občutiti moč na pedalnem sistemu?
Ena največjih razlik v občutku električnega kolesa je vrsta senzorja za pomoč pedalnem sistemu, ki ga e-kolo uporablja.
Obstajata dve vrsti senzorjev: senzor kadence in
senzor navora.
Senzorji kadence
Visoka kadenca pomeni večje število pedalnih obratov na minuto, medtem ko nizka kadenca pomeni manjše število pedalnih obratov na minuto. Ko vozite z visoko kadenco, se pedala vrtijo hitreje, medtem ko se pri nizki kadenci pedala vrtijo počasneje.
…
Visoka kadenca je običajno priporočljiva pri vožnji po ravnem terenu ali pri hitri vožnje. Omogoča manjši napor na posameznem pedalnem vrtljaju, kar zmanjšuje utrujenost mišic in omogoča daljše trajanje vožnje.
…
Nizka kadenca pa se uporablja pri vožnji navkreber ali v situacijah, ko je potrebno več navora na pedalih. S počasnejšim vrtenjem pedal
lahko več moči prenesete na vsakem posameznem pedalnem vrtljaju.
Senzorji kadence uravnavajo moč motorja glede na to, kako hitro poganjate pedalni sistem in se aktivira že pri vrtenju pedalnega sistema.
…
Sistemi, ki temeljijo na kadenci, dodajo določeno količino pomoči glede na raven, ki ste jo izbrali.
Hitreje kot vrtite pedala, manjša bo pomoč. Senzor kadence ne upošteva kako močno potiskate pedala.
Nekateri ljudje raje uporabljajo to vrsto sistema, ker je lažji. Dokler rahlo obračate pedala, boste prejeli pomoč na ravni, ki ste jo izbrali. Slaba stran tovrstnega sistema je, da občutek ni tako naraven. Po cesti se lahko premikate zelo hitro z minimalnim naporom.
Senzorji navora
Senzorji navora uravnavajo moč motorja glede na to, kako močno pritiskate na pedala. Če želite kolo, ki je bolj podobno tradicionalnemu kolesu, potem poiščite sistem, ki temelji na navoru.
Ko senzor navora prepozna silo, ki jo uporabnik uporablja na pedalih, krmilna enota električnega kolesa prilagodi stopnjo pomoči električnega motorja glede na izmerjen navor.
To pomeni, da se motor aktivira in zagotavlja dodatno moč, ki pomaga uporabniku premagovati odpornost in doseči želeno hitrost.
Stopnja pomoči se prilagaja glede na moč, ki jo uporabljate
na pedalih.
Sistem senzorja navora omogoča bolj tekoče in naravno doživetje vožnje. Prilagaja se uporabnikovemu naporu, kar pomeni, da motor ne bo deloval s polno močjo, če uporabnik ne izvaja velike sile na pedalih.To omogoča boljše izkoristke baterije in daljšo doseg električnega kolesa.
…
Najboljši tovrstni sistemi dajejo občutek, kot da vse delo opravljate vi.
Sistem je tako subtilen, da je težko ugotoviti, da je tam, dokler ga ne izklopite. Sistemi, ki temeljijo na navoru, so odlični, ker je
občutek kot da vozite običajno kolo, poleg tega pa so bolj odzivni in hitrejši.
…
Navor sistema je izredno pomemben in lahko dramatično vpliva na občutek vožnje kolesa. Nekatere znamke imajo nižji navor, kar daje prednost “normalnemu” občutku vožnje. To pomeni, da je manj pospeševanja, ko vrtite pedala.
…
Dober primer modela z nizkim navorom bi bilo električno kolo metron Romet, ki ima 35 Nm navora.
Nižja kot je nastavitev navora, manjši bo občutek pomoči kolesa. Zato se boste morali bolj potruditi pri vzponih, kljub temu je tako kolo idealno za vsakodnevno vožnjo.
Dober primer modela z višjim navorom bi bilo električno kolo Monaco, ki ima 90 Nm navora. Višja, kot je nastavitev navora, večji bo občutek pomoči kolesa med uporabo oz. klanci vas bodo manj utrudili.
Moč 90 Nm je zagotovo več kot dovolj za vsakodnevne vožnje, kateri vključujejo občasne klance.
Pomemben podatek je tudi v kateri kadenci sistem zagotavlja moč, saj to pokaže ali je v skladu z vašim pedaliranjem ali ne.
Bolj kot je moč usklajena, bolj naravna je izkušnja vožnje.
Na primer: sistemi na e-cestnih kolesih, predvsem Specialized SL1.1 in Fazua, zagotavljajo podporo v širokem razponu kadence.
Baterija na e-kolesu
Zmogljivost baterije je vroča tema, ko gre za e-kolesa, saj je zelo pomemben podatek.
E-MTB oz. kolesa za brezpotja imajo pogosto baterije velike zmogljivosti zaradi višje teže kolesa, intenzivnosti njihove uporabe na strmem in zahtevnem terenu. Med vožnjo boste redko presegli 25 km/h, kar pomeni, da vam bo motor vedno v pomoč. Baterije, ki imajo večjo zmogljivost so tudi težje in zato še dodatno povečajo celotno težo kolesa.
…
E-cestna kolesa za mestno in deloma mešano uporabo pogosto uporabljajo baterije z manjšo zmogljivostjo vendar boste kljub temu pri njih dosegli večji doseg v km, ker boste preživeli veliko več časa na ravnih terenih in tudi nad omejitvijo 25 km/h, kjer ne potrebujete veliko pomoči. Manjša zmogljivost baterije pomeni, da je teža baterije nižja in s tem tudi teža celotnega e-cestnega kolesa.
…
Razmislite o tem, kako boste shranjevali in polnili svoje električno kolo.
…
Nekatere baterije se lahko odstranijo in se polnijo ločeno od kolesa, kar zavzame bistveno manj prostora, kot če bi jih morali polniti na kolesu.
Primer takega e-kolesa je E-kolo Harmony.
Doseg e-kolesa
Doseg e-kolesa vpliva na:
- Skupno težo tovora, vključno z voznikom in opremo
- Vašo povprečno hitrost
- Vašim položajem pri vožnji
- Tlakom v kolesu in tipom pnevmatike
- Terenom in naklonom terena
- Vremenskim razmeram
- Kakovost ceste in terena
- Zunanja temperatura
- Zmogljivost sistema
- Vaša kondicija
- Vrsta baterije
- Velikost baterije
- Starost baterije
Ko veste, kateri sistem bo najbolj pripomogel k vašemu načinu vožnje, se naučite, kako daleč vas lahko vaše kolo popelje.
Zabeležite si svoje vožnje in ključne podatke, kot je temperatura okolja, uporabljeni način napajanja, veter, …
Edino pravo merilo za razdaljo, ki jo lahko prekolesarite so izkušnje, ki so za vsakega kolesarja različne.
Vatna ura razložena v praksi!
Zmogljivost baterije je pogosto izražena v vatnih urah. Za mnoge od nas je ideja o vatni uri abstrakten pojem.
Najbrž želite prevoziti največje možno število kilometrov za svoj nakup. Če izberete električno kolo z večjo baterijo, bi se morali peljati dlje. Kapaciteta baterije je navedena v vatnih urah (Wh).
Ta številka določa, koliko ur lahko zdrži 1 vat moči, preden se popolnoma izprazni.
Kako določiti vatne ure na kolesu (če podatek ni
prikazan)?
E-kolo SPR E-Treking Faster Lady 28″ ima baterijo z napetostjo 36 voltov in 12,5 Ah.
Da dobimo vatne ure ta dva podatka pomnožimo:
36 x 12,5 j= 450 vatnih ur (Wh)
Koliko kilometrov lahko dejansko prevozimo z e-kolesom?
Glede na raziskave, ki jih lahko najdete tudi na spletni strani Electrek je ta del matematike še vedno nejasen, ker se bodo številke učinkovitosti razlikovale glede na dejavnike, navedene na začetku tega poglavja.
Če ste varčni pri porabi energije, boste za vsak km porabili približno 9,4 vatne ure. Z kolesom SPR E-Treking Faster Lady 28″ boste imeli doseg: 48 km (480 Wh ÷ 9,4 Wh/km = 51 km).
Kot vsa pravila je tudi to pravilo o dosegu le okvirno.
Želimo le, da dobite predstavo, koliko bi bil doseg kolesa glede na Wh in da znate sami izračunati svoj doseg.
…
Za izračun ocenjenega dosega v resničnih razmerah lahko uporabite isto matematiko za različne velikosti baterij. Vendar boste morda želeli prilagoditi številke porabe Wh/km, da bodo bolje ustrezale vašim potrebam, kot bomo razložili v naslednjem primeru.
…
Če se vozite na rahlo hribovitem terenu in terenu z večjimi vzponi lahko povprečna poraba pade tudi na 15,6 Wh/km.
Kar pomeni, da bi kolo z 450Wh baterijo imelo doseg 29 km (450 Wh ÷ 15,6 Wh/km = 28,8 km).
Na splošno velja, da bo večina e-koles, ki se vozi s hitrostjo od 10 do 25 km/h pri srednji stopnji pomoči, porabila približno od 9,4 – 15,6 Wh/km.
Teža e-kolesa
Kot pri klasičnih kolesih ima cena veliko vlogo pri tem, kako težko je električno kolo. Iz tega razloga zato teže ne postavljamo na vrh seznama, ko se odločamo za nakup e-kolesa.
…
Pri nakupu e-kolesa vam bodo motor, baterija in tip okvirja zagotovo bolj pomembi, kot teža – ZAKAJ?
Teža sigurno igra svojo vlogo.
Ker pa je tu motor, ki pomaga pri poganjanju, bo teža, tudi če je višja, prišla do manjšega izraza.
…
Teža postane omejujoč dejavnik šele takrat, ko morate kolo dvigniti ali ga nesti po stopnicah.
Če morate kolo prevažati z avtomobilom, boste morali investirati tudi v močnejši nosilec, ki bo prenesel težo e-kolesa.
Če boste imeli kolo v svoji »premajhni garaži«, boste morali poiskati prostor na tleh, ker so električna kolesa pogosto pretežka, da bi jih obesili.
Zdaj, ko poznate osnove električnih kolesih, lahko začnete brskati po naši spletni strani in spletu za električnim kolesom, ki najbolje ustreza vašim potrebam.
Če imate kakršno koli vprašanje, se lahko obrnete na našo ekipo Fitnesshop za pomoč.