Skiro za trike – kaj morate vedeti?

Zelo priljubljen šport ali igra, primerna za vse starostne skupine.  Kljub temu, da uporabo skiroja uvrščamo pod ekstremne športe, pa je zelo priljubljena med otroci in najstniki. Skiroji za trike so najpogostejša zanimivost, ki jo danes vidite v skate parkih.

V zadnjem desetletju so doživeli velik razcvet. Razlog temu je, da izgledajo in tudi dejansko so ˝kul˝. Če ste začetnik in se želite pridružiti svetu skakanja na skiroju, je zelo pomembno, da poznate razliko in izberete tisti model, ki bo ustrezal vašim potrebam.

Kako izbrati pravi skiro za trike?

Tukaj smo, da vam pomagamo.

Fitnesshop ekipa, je sestavila vodnik, kako izbrati pravi skiro in s tem za vas, opravila domačo nalogo.

Kot pri vseh vrstah izdelkov, se ponudba skirojev zelo razlikuje.  Po navadi je ta razlika pripisana kvaliteti. Kvaliteta določa izkušnjo, ki jo boste doživeli pri vožnji s skirojem.

Skozi sledeči zapis, bomo poskušali spoznati osnove uporabe skiroja.

Šport v katerem sodelujemo moški in ženske je znan po tem, da mora uporabnik izvajati različne trike na ulici, stenah, tirnicah in drugih predmetih. Čeprav je osnova skiroja vožnja, je tudi ta športni pripomoček, del ekstremnih športov.  Igralci vozijo kaskaderske skiroje in izvajajo trike v prostem slogu. Trike pri stunt skiroju oz. skiroju za trike, enostavno opišemo kot kombinacijo BMX športa in rolke.

Nakup kakovostnega skiroja za trike vključuje veliko domačega dela. Izbira primernega in dobrega kaskaderskega skiroja je vse prej kot, lahka naloga. Pa si poglejmo.

Kaj je skiro za trike?

Posebnost skirojev za trike je, da niso nastavljivi po višini in jih ni možno zložiti.  Bistvena razlika med običajnimi skiroji in “kaskaderskimi” stunt skiroji je, da so slednji izdelani iz najmočnejših in najlažjih materialov, katerih namen je:

  • Prenesti visoko frekvenco udarcev ob tla, zaradi ˝kaskaderskih˝ pristankov.
  • Daljša življenjska doba celotne konstrukcije, ker je skiro izdelan iz celih kosov.
  • Prilagojene dimenzije materialov, zaradi katerih boste lažje izvajali trike.

Zakaj bi kupili skiro za trike?

Skiro za trike in njegova vožnja je trenutno eden najhitreje rastočih ekstremnih športov. Če vaš otrok ali najstnik izrazi željo po stunt skiroju, je pomembno, da kupite dobro zasnovan model.  Uporaba zložljivega skiroja lahko neizogibno povzroči škodo na skiroju in morda celo poškodbe uporabniku. Skiroji za trike so posebej zasnovani za obiske skate parkov. Izdelani so iz močnih materialov, kot sta jeklena zlitina ali titan. Zasnovani so tako, da med uporabo, zdržijo velik pritisk udarcev ob tla. Enodelna konstrukcija palice je osnova za varen skiro in dolgo življenjsko dobo.

Oprema za stunt skiro

Skiro za trike – osnovna oprema vključuje:

  • Palice
  • Vilice
  • Zavore
  • Kolesa
  • Glavo
  • Desko

Palica

Palice za skiro za trike so običajno izdelane iz 6061 aluminija ali kroma. V uporabi je najbolj pogosta izvedba ˝T˝ palica. V praksi obstajajo tudi palice, drugih slogov.

Palica skiroja = krmilo

Palica, ki  ji rečemo krmilo je sestavljena iz navpične palice in prečne palice, imenovane prečka.

„Reža“ se nanaša na majhen rez na dnu spodnje cevi. Rez omogoča, da objemka stabilizira odtok okoli vilic. Tako se bosta palica in vilica premikala sočasno.

Najpogosteje je višina palice odvisna od višine uporabnika, saj je lahko vožnja v upognjenem položaju neprijetna.

Širina palice pa je odvisna od izkušenj uporabnika in vrste trikov, ki jih izvaja.

Palica za skiro

Večina skirojev ima palice širine 50-60 cm ali 45-55 cm. Te meritve bodo ustrezale večini začetnikov.

Višina: meri se od dna spodnje cevi do vrha prečne palice.
Širina: meri se od enega do drugega konca prečne palice.

Palica / klin

Klin je stabilizator, ki je privarjen na vogal med prečko in spodnjo cevjo. Njegov namen je okrepiti prečko. Klini so še posebej uporabni, kadar je prečka široka.

Skiro za trike klin palice

Palica / reža

Reža je majhen rez na dnu spodnje cevi, ki omogoča, da objemka stabilizira spodnjo cev na vilico. Če uporabljate sistem IHC, ICS in HIC, morate imeti režo.

Pogosto se pozabi na pomembnost velikosti reže. Reža omogoča, da objemka stabilizira odtok okoli vilic. Zato mora biti višina reza, vsaj enaka višini objemke, da jo lahko maksimalno izkoristite.

Reža palice za skiro

Najbolj pogost tip palic

Palica / Standard

Spodnji navpični del palice ima standardni notranji premer 28 mm in zunanji premer 32 mm. Večina standardnih palic na trgu ustreza vilicam z navojem in kompresijskim sistemom ICS, ISC in IHC (več o kompresijskem sistemu v nadaljevanju članka). Standardne palice so vedno narejene iz jekla.

standardna palica za skiro

Palica / aluminij

Skiro za trike ima v večini, palico iz aluminija, z notranjim premerom 28 mm in zunanjim premerom 35 mm. Zasnovani so za kompresijo ICS, IHC in SCS. Če niste prepričani ali je palica iz aluminija ali jekla, lahko nanjo položite magnet. Če se magnet drži palice, je jeklo.

skiro za trike aluminij

Palica / oprijem-ročaj in zaključni čepi

Oprijem igra veliko vlogo pri udobju in varnosti. Na voljo so v številnih barvah in teksturah s prirobnicami in brez njih. Včasih lahko prirobnice povzročijo žulje na roki, zato ima večina boljših skirojev, ročaje, brez prirobnic.

Zaključni čepi

So narejeni iz plastike in varujejo palico ob padcu. Palice iz aluminija bodo imele znatno daljšo življenjsko dobo, če boste imeli nameščene čepe.

ročaj za skiro za trike

Kolesa

kolo za skiro

V opisu vsakega skiroja so navedene tudi specifikacije za kolo. Opazili boste specifikacijo za velikost in material kolesa ter jedro materiala. Kaj vse te specifikacije pomenijo v praksi oz. pri dejanski uporabi skiroja, vam bomo razložili v nadaljevanju. Tako boste razumeli prednosti in slabosti in se lažje odločili za pravi skiro za trike.

Kolesa / velikost

Velikost kolesa vpliva na dve stvari: 

  • Hitrost skiroja
  • Oddaljenost deske od tal

Večina koles na skirojih za trike ima premer 100 mm ali 110 mm pa vse do 125 mm.

Premer kolesa, določa sposobnost in udobje vožnje po neravnih površinah. Večja kolesa so odlična izbira za vožnjo, saj so hitra in odlično premagujejo raznolik teren.

Lastnosti

100 mm kolo – počasnejša, vendar lažja in manj oddaljena od tal, kar pomeni večja stabilnost.
110 mm kolo – enako kot 100 mm kolo, to kolo je industrijski standard za večino vsakdanjih skirojev.
125 mm kolo – hitrejša, gladka in zagotavljajo večjo oddaljenost od tal za trike.

Veliko kolo zagotavlja večjo hitrost vrtenja, kar pomeni, da lahko doseže večjo hitrost. Po drugi strani pa bo kolo velikosti 125 mm, manj stabilno, vendar bo naprednejšemu uporabniku zagotovilo optimalno oddaljenost od tal in hitrost za trike.

Običajno skiroji za začetnike ne presegajo 110 mm.

Najbolj popularna kolesa na trgu so 100 mm, ker ustrezajo večini skirojev. So tudi lažja , zaradi česar je skiro za trike bolj vodljiv in agilen.

kolesa za skiro velikosti

Torej … Katero kolo je najboljše? 100 ali 110 mm bo zagotovo prava izbira za začetnika in poznavalca.

Kolesa / Trdota (Zunanji ovoj)

Urethan je izraz, ki se uporablja znotraj skupnosti rolkanja za pnevmatiko. Gre za material, iz katerega so narejene vse gume za rolkanje. Kako trdno je kolo, se meri na merilniku durometra (pogosto ga imenujemo duro).

Lestvica durometra se giblje od 0-100A (višja kot je  številka, bolj trdo je kolo).
Večina koles za skiroje ima trdoto 85A.

Trda kolesa zdržijo dlje, so bolj spolzka, a tudi hitrejša!

Namig:
Če pogosto uporabljate rampe ali dobro utrjene ceste, izberite trše kolo, saj ustvarjajo manjši upor.

Mehka kolesa se hitreje obrabljajo, vendar imajo boljši oprijem, kar pomeni da so odlična za uporabo v skate parkih in v zaprtih vadbenih parkih.

Namig:
Za daljše vožnje po neravnem asfaltu, izberite mehkejše kolo. Mehka kolesa pa se bodo tudi hitreje obrabila.

vpliv trdote kolesa na skiro

Kolesa / ležaji

Ležaji so razlog, zaradi katerih kolesa tečejo prosto in brez trenja. Sestavljeni so iz 6-8 majhnih kroglic, ki so pritrjene med notranjo in zunanjo drsnico. V notranjosti kalupa so zaščiteni, da na njih ne more vplivati umazanija.

Vsako kolo potrebuje 2 ležaja, ki sta z distančnikom, pritrjena na sredini kolesa.

Ležaji so razvrščeni po sistemu ABEC (letna komisija za ocenjevanje ležajev). Ležaji se običajno ocenjujejo na lestvici od 3 do 9. Visoke vrednosti pomenijo, da so ležaji izdelani z visoko natančnostjo (velika vrednost = tesna toleranca = dražji ležaj).

ležaji za kolesa

Kolesa / distančniki

Pogosto spregledan element pri kolesu je distančnik. Če ne uporabljate pravega distančnika, se bo vzdržljivost vaših ležajev zmanjšala in nikoli ne bo delovala pravilno.  Niti od začetka.

Večina koles bo odlično delovala z 10-milimetrskim distančnikom. Nekateri proizvajalci pa bodo priporočili določeno širino distančnika. Ne glede na izbiro, se nikoli ne smete voziti brez distančnika.

Če je distančnik neustrezen, se bo pojavilo nepotrebno trenje in se bodo vaša kolesa vrtela počasneje. Zmanjšala se bo tudi življenjska doba ležajev.

sestava kolesa skiro

Kolesa / jedro

V osnovi obstajajo 3 vrste jeder za kolesa. Jedro zagotavlja oporo in trdnost kolesa ter obdaja ležaj. Običajno je narejen iz tkanega najlona v vzorcu krakov. Naprednejši uporabniki bodo izbrali kovinsko (aluminijasto) jedro ali kolesa z votlim jedrom.  Slednja so lažja in boljša za skoke in hitrost.

Votlo in aluminijasto jedro je najboljša (tudi dražja) opcija za napredne uporabnike. Kolesa z mehkejšim, plastičnim jedrom, priporočamo začetnikom in tistim, ki se še učijo osnov in so novi v svetu trikov s skiroji.

Kovinska jedra

Polno jedro:  Polno jedro je zelo močno ima zato največjo življenjsko dobo.
Jedro s kraki: Namen jedra s kraki je, da kolo postane lažje in bolj vodljivo.
Votlo jedro: Kolo je v notranjosti votlo, ter s tem zelo napredno in zelo lahko.

Plastična jedra

Jedro s kraki: Zelo lahko jedro, mehkejše osnove, primerno za začetnike. Gre za standardno jedro za večino vsakdanjih skirojev.

jedro koles za skiroVilica

Vilice so prav tako pogosto, pozabljeni del skiroja.  So zelo pomemben del celote. Vilice držijo sprednje kolo na mestu in so podlaga za vpenjanje palice. Večina uporabnikov se ne zaveda, da vilice uravnotežijo celoten sprednji del.

Pri izvajanju trikov, bodo težke vilice igrale ključno vlogo pri odzivu vašega skiroja. Ker so vilice konstantno pod pritiskom (vaša teža, udarci, …) morajo biti zelo trpežne.

Jeklene vilice so odlične za začetnike, če pa ste napredni in konstantno izvajate trike, je najboljša izbira vilica iz aluminija.

Namig:
Aluminijaste vilice bodo verjetno bistveno dražje od jeklenih. Če se šele ukvarjate s športom, bodo jeklene vilice več kot dobra izbira. Ko boste potrdili svojo strast do skiroja, razmislite o nadgradnji na aluminij.

Vilica je sestavljena iz:

  • navpične cevi – dveh vilic, ki obkrožata kolo (krmilna cev)
  • majhne posode za glavo – krone.

Krmilna cev je navpični del vilic. Zgornji del krmilne cevi je povezan s palico. Večina vilic ima premer 28 mm. Dve vilici, ki držita kolo na mestu, imata funkcijo, da držita kolo postavljeno neposredno pod palico. To pomeni, da je med uporabo lažje vrteti palico in izvajati trike, kot je vrtenje palice.

Vilica / Brez navoja ali z navojem

Brez navoja

Vilice brez navoja najpogosteje uporabljajo profesionalni uporabniki. Splošno pravilo je, da je vilica z manj navojev ali brez navoja bolj stabilna in dolgoročno zanesljivejša. Sistem brez navoja je izdelan z stiskanjem (kompresijo), ki drži vilico in desko, povezano skupaj.

Z navojem

Ker je sistem z navoji cenejši in ker začetniki bistveno manj obremenijo vilico, so kot  nalašč za učenje prvih trikov. Na trgu je sistem z navoji in brez navoji enako pogost.

Vilica / sistem kompresije

Da se lahko palica in vilica, soglasno premikata pri obračanju skiroja, potrebujete sistem kompresije. Kompresija pritrdi vilico na cevno glavo in zagotovi, da se vilice brez težav obračajo.

V osnovi obstajajo 4 različne vrste kompresijskih sistemov, ki se uporabljajo pri skiroju za trike:

  • Invertirani kompresijski sistem (ICS)
  • Standardni sistem stiskanja (SCS)
  • Skriti sistem za stiskanje pripravnikov (HIC)
  • Integrirani sistem kompresije (IHC)

Da lahko kompresijski sistem deluje, ima večina vilic notranji navoj. Najbolj pogost sistem kompresije na trgu je IHC (Integrirani sistem kompresije).

Če boste izkušenega uporabnika vprašali, kaj je najbolj pomembna lastnost skiroja, bo najbolj pogost odgovor: teža.

V praksi manjša teža pomeni dražji izdelek, vendar je IHC sistem zelo ugoden in  lahek, zato se uporablja na večini skirojev na tržišču. Vaš skiro za trike bo zaradi ICH sistema kompresije robusten/zanesljiv.

IHC sistem je namenjen za standardne palice z rezom. Omogoča uporabo standardnih jeklenih palic in tudi aluminijastih palic.

sistem kompresije skiro

Zavora

Zavora je zasnovana tako, da vas upočasni ali prepreči nesrečo. Z nežnim pritiskom na zavoro, svojo težo naslonite nazaj in tako dobite optimalno zavorno moč.

Nikoli ne blokirajte kolesa / zavore na skiroju.  To bo povzročilo slabo zavorno moč in poškodovalo kolo na vašem skiroju, ne glede na znamko ali kakovost kolesa.

Spodnja slika prikazuje 2 najpogosteje uporabljeni zavori.

zavora za skiro

Vzmetne zavore imajo več delov in pogosto veljajo za bolj hrupne kot upogljive zavore.  Zato so Flex zavore najbolj priljubljeni sistem med zavorami, ki se uporabljajo pri skirojih.

Zavora flex blatnika je dolga kovinska plošča, ki je bila predhodno upognjena, da se prilega kolesu. Običajno je pritrjena na desko z enim ali več vijaki. Če potisnete kovinsko ploščo navzdol, se bo celotna plošča upognila proti kolesu. Zavore s fleksibilnimi blatniki imajo zaradi zasnove, daljšo življenjsko dobo.

Deska

Ne glede na to ali ste začetnik ali profesionalec, vam bo prava deska omogočala, bistveno razliko.

Deske na skirojih za trike so zelo napredovale. Najbolj pogost sistem deske, je zamenjal fiksni sistem. Večina sodobnih skirojev je sestavljena iz dveh ali treh kosov kovine, ki so varjeni ali pritrjeni skupaj.

Na sliki Blazer Pro deska z fiksnim varjenim delom.

deska za skiro za trike

Materiali desk (obdelava je pomembna)

Različno obdelane kovine so razdeljene v kategorije zlitin. Vrednost zlitine določa mešanica kovin, iz katere je obdelana kovina. Na splošno lahko rečemo, da je vrednost zlitine izraz za trajnost kovine.

4130 je jeklena zlitina, ki vsebuje krom in molibden. Ta material se pogosto imenuje kromolično jeklo. Skiroji z desko iz 4130 zlitine so lažji, močnejši in trši od običajnega jekla.

6061 se nanaša na aluminijevo zlitino z magnezijem in silicijem. Z materialom je enostavno delati in variti, zato se tudi uporablja na letalih. Skiro za trike z zlitino 6061 je večinoma varjen in toplotno obdelan po varjenju, kar še dodatno poveča trdnost zlitine.

7075 (serija 7000) se nanaša na aluminijevo zlitino s cinkom, ki je močnejša od katere koli druge aluminijeve zlitine. Zato so skiroji iz materiala tudi 7075 najmočnejši in cenovno najdražji.

Namen uporabe toplote pri obdelavi desk je spremeniti kemijske lastnosti in povečati trdnost varjenega dela po obdelavi.

Sestava glave deske in vrata na skiroju za trike

Cevna glava na vašem skiroju je ključnega pomena za vilico.

Zakaj?
Cevna glava na enem mestu združuje vilico in glavo skupaj. Glava je čez vrat povezana z desko.

sestava deske za skiro

Cevna glava deske – integrirana vs. standardna

Cevna glava na skiroju za trike je podobna tisti, na BMX kolesu. Cevna glava ima na vrhu in dnu ležaje, ki omogočajo nemoteno in hitro vrtenje vilic.

Standardna deska za skiro, ima skodelico za glavo (leva slika spodaj) pritisnjeno v cevno glavo. Skodelice se zlahka prepoznajo, saj bodo imele drugačno barvo in strukturo kot naglavna cev.

Standardne deske za skiroje omogočajo uporabo vilic z navojem ali brez navoja. Za začetnike je takšna vrsta skiroja najboljša izbira.

Integrirane deske za skiroje imajo integrirane skodelice v cevni glavi (desna slika spodaj), zaradi česar je sistem širok in čvrst. To lahko prepoznamo po tem, da sta barva in struktura enaki. Takšna cev je tudi širša.

integrirana glava za skiro

Deska / teža

Pravilo je, lažje = boljše, kar je v svetu skiroja absolutno res. Teža deske igra veliko vlogo pri manipuliranju (vodljivost) z desko.  Ne smemo pozabiti, da je cilj stunt skiroja izvajanje trikov.

Začetniki v svetu skiroja in tudi najmlajši otroci,  bodo imeli veliko prednost pri učenju, če bo teža deske in kompletnega skiroja nižja.

Težje deske priporočajo starejšim otrokom in  težjim uporabnikom, saj nudijo trden in enakomeren občutek ter gladko vožnjo. Na splošno so težje deske močnejše in zdržijo dlje.

Deska / širina

Pri izvajanju trikov, se morate počutiti sproščeno, zato vam mora širina deske ustrezati. Pomembno je, da uporabniki skiroja z večjo številko noge, izberejo tudi širšo desko.

Skiro za trike je ponavadi širok med 102 mm in 115 mm.

širina deske za skiro

Deska / dolžina

Dolžina deske je pomembna, ker je direktno povezana z stabilnostjo skiroja. Izbira prave dolžine deske je odvisna od vaše višine in načina vožnje.

Daljša deska omogoča višje skoke in je v praksi bolj udobna, stabilna ter bolj vodljiva.

Krajša deska omogoča hitrejše izvajanje trikov in tudi hitrejše premikanje po klančinah v skate parku.

Deske za kaskaderske skiroje so dolge od 50 cm do 53 cm.

dolžina deske za skiro

Deska / Prostor za noge (platforma)

Platforma je območje med vratom in zavoro. Pomembno je, da se na skiroju počutite sproščeno in da imate dovolj prostora za noge.

Daljši prostor za noge omogoča:

  • več prostora za pripravo za trike
  • več prostora za pristanek

Cilj je, čim več prostora za noge, ne da bi bila pri tem trpel vaš slog vožnje.

Skiro za trike – platforme imajo dolžino približno 36 cm.

platforma skiro za trike

Deska / Konkavnost

Konkavno je izraz, ki je zelo uporabljan v rolkarski skupnosti – še posebej med longboardisti. Izraz se nanaša na majhno ukrivljenost, na platformi. Namen ukrivljenosti je, da dobite prostorski občutek pozicij vaših nog na deski, brez da bi morali gledati navzdol.

Kako velik skiro potrebujem?

Zdaj, ko veste kako je kaskaderski skiro sestavljen, je pomembno, da razmislite o velikosti za vas ali vašega otroka. Navsezadnje je izbira ustrezne velikosti za vas ali vašega otroka, bistvenega pomena za zagotovitev največjega užitka!

Pri razmišljanju o velikosti skiroja se moramo osredotočiti na tri ključne elemente:

  1. Vaša višina,
  2. Višina palice skiroja
  3. Dolžina deske

ustrezna velikost skiroja za trike

Pravila uporabe za začetnike

Vožnja z skirojem za trike, lahko že zaradi zabave, povzroči resne poškodbe. Začetniki morajo vaditi osnove in jih osvojiti, preden se odpravijo v lokalni skate park, da preizkusijo trike. Zelo priporočljivo je, da nosite močno čelado, saj nesreče pri uporabi skiroja niso redke.

Kaj narediti če pademo?

Če padete, poskrbite, da boste razširili telo in se kotalili po terenu (ne drsali). S tem boste preprečili hujše poškodbe. Vedno imejte v športi torbi set za prvo pomoč in poskrbite, da so vaša kolesa na skiroju v dobrem stanju brez poškodb ali obrabljenih površin.

Pravila pri vožnji na mokrem

Najboljši nasvet je, da se nikoli ne vozite po mokri podlagi, ker kolesarska kolesa lahko postanejo preveč spolzka in zavore ne bodo pravočasno delovale.

Raziskava je pokazala, da je edino varno okolje za vožnjo na mokrem terenu, skate park. Vožnja po mokri prometni cesti, zaradi manj odzivnih zavor na skiroju in spolzkega terena je žal, preveč tvegana.

Pravila za zaščito glave in nog

Najpomembnejše varnostno vodilo je: OBVEZNA ČELADA in PRIMERNA OBUTEV. Čelada vam preprečuje poškodbe glave, ki so brez nošenja le te, vedno lahko resne.

Primerna obutev je zelo pomembna, saj vse trike izvajamo z nogami.  Z neprimerno obutvijo riskiramo padce oz. večjo možnost za poškodbe.

Dodaj odgovor